Įmonė atsisakė Vilniuje iškabinti Generolo Vėtros plakatus, kandidatas į Seimą tai vadina cenzūra

lrt.lt 2019 09 02

Įmonė UAB „JCDecaux Lietuva“ sulaukė trijų skirtingų prašymų iškabinti Jono Noreikos-Generolo Vėtros portretus jų lauko reklamos plotuose, tačiau tai daryti atsisako. Vienas iš besikreipusiųjų – kandidatas į Seimą – teigia, kad įmonė taip cenzūruoja jo rinkimų reklamos kampaniją. Visgi pati UAB „JCDecaux Lietuva“ sako patirianti spaudimą, bet plakatų nekabins dėl galimo nesantaikos kurstymo.

 

lrt.lt

Portalą LRT.lt pasiekė informacija, kad Vilniuje esančiuose reklamos plotuose siekiama iškabinti pastaruoju metu itin dažnai minimo Jono Noreikos-Generolo Vėtros portretus. Šaltinių teigimu, net keleto tokių prašymų sulaukė įmonė UAB „JCDecaux Lietuva“.

 

Pati įmonė patvirtino sulaukusi tokių kreipimųsi. Tiesa, jos vadovė teigė, kad dėl tokių plakatų iškabinimo buvo konsultuojamasi su teisininkais ir institucijomis, o po konsultacijų priimtas sprendimas sandorio nesudaryti, t. y. plakatų neiškabinti.

 

Vienas iš besikreipusiųjų į UAB „JCDecaux Lietuva“ – kandidatas į Seimą Žirmūnų apygardoje Dovilas Petkus – tokį įmonės sprendimą lygino su cenzūra ir teigė, kad plakate, kuris kartu yra ir jo politinė reklama, nėra nieko netinkamo ar įžeidžiamo. „Ginu savo rinkiminę teisę“, – portalui LRT.lt sakė kandidatas, pridurdamas, kad siekia atstatyti istorinį teisingumą ir į buvusią vietą grąžinti nukabintą Generolo Vėtros atminimo lentą.

 

J. Noreika-Generolas Vėtra buvo tarpukario karininkas, antinacistinio ir antisovietinio pogrindžio dalyvis. Triukšmas dėl J. Noreikos-Generolo Vėtros įamžinimo kilo po to, kai sostinės meras nutarė nukabinti jam skirtą atminimo lentą. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro duomenimis, Antrojo pasaulinio karo metais būdamas Šiaulių apskrities viršininku, jis pasirašė raštus dėl žydų geto steigimo ir žydų turto tvarkymo. Dėl tokių faktų Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius liepė nukabinti jam J. Noreikos-Generolo Vėtros atminimo lentą nuo Mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekos.

 

Makete – J. Noreikos-Generolo Vėtros portretas

Kaip portalui LRT.lt komentavo UAB „JCDecaux Lietuva“ vadovė Žaneta Fomova, jos vadovaujama įmonė sulaukė dviejų prašymų iškabinti palaktus su Generolo Vėtros atvaizdu. Tiesa, jos teigimu, nė vienu atveju užsakovai neužsiminė apie tai, kas bus maketuose, o juos pateikė paskutinę akimirką. Pasak Ž. Fomovos, greta J. Noreikos-Generolo Vėtros portreto pateiktas tekstas sukėlė abejonių dėl tokios informacijos viešo skelbimo išorinėmis reklamos priemonėmis.

 

„Pirmoji užklausa dėl vaizdo skelbimo buvo pateikta juridinio asmens vardu (portalo LRT.lt duomenimis, užklausa buvo atsiųsta organizacijos „Pro Patria“ vardu). Belaukiant maketo pateikimo iš įmonės, buvo derinami užsakovo poreikiai dėl reklamos vietų, apimčių bei finansinių sąlygų. Tačiau iškart po minėtų sąlygų suderinimo užsakovo atstovas netikėtai pareiškė, kad jis pageidauja užsakymą pateikti ne atstovaujamos įmonės, o privataus asmens vardu.

 

UAB „JCDecaux“ atstovui pakartotinai pasiteiravus užsakovo apie tai, kas vis dėlto bus reklamuojama, buvo gautas atsakymas, kad niekas nebus reklamuojama, – bus išreikšta asmeninė nuomonė“, – komentavo Ž. Fomova.

 

Po tokio atsakymo, pagal nusistovėjusią įmonės vidinę praktiką, informacija buvo perduota teisininkams. Kaip pasakojo UAB „JCDecaux“ vadovė, užsakovas buvo nedelsiant informuotas, jog laukiama teisininkų vertinimo, konsultuojamasi su atsakingomis priežiūros institucijomis ir be jų išvadų užsakymo priimti negalima. Anot pašnekovės, užsakovas taip pat nurodė, kad toliau komunikuos per teisininkus. Įmonės teisininkai įvertinę situaciją – galimą nesantaikos kurstymą dėl didelį ažiotažą visuomenėje sukėlusio įvykio, neigiamą poveikį visuomenės darnai, politinės įtampos kėlimą ir t. t. – nerekomendavo iškabinti tokių plakatų reklamos plotuose.

 

Kreipėsi ir kandidatas į Seimą

Tačiau po keleto dienų įmonė vėl gavo identiško turinio reklamos maketą, tačiau šį kartą jis buvo, kaip sakė UAB „JCDcaux Lietuva“ vadovė, įformintas kaip politinė reklama. Tačiau šį kartą, anot Ž. Fomovos, šį maketą atsiuntė jau trečias subjektas – kandidatas į Seimą Žirmūnų apygardoje. UAB „JCDecaux Lietuva“ neatskleidė, kuris tai kandidatas, tačiau, LRT.lt šaltinių žiniomis, tai savarankiškas kandidatas Dovilas Petkus.

 

Įmonė atskleidė, kad su šiuo kandidatu jau anksčiau buvo sudaryta bendradarbiavimo sutartis ir jo politinės reklamos buvo iškabintos lauko reklamos plotuose.

 

„Šiuo atveju kandidatas tiesiog užsiminė, jog nori padidinti reklamos vietų skaičių, visiškai neužsimindamas apie tai, kas bus vaizduojama tose reklamose. Vėliau gavome kandidato vardu siunčiamą reklamos maketą – tą patį identišką plakatą su J. Noreikos-Generolo Vėtros atvaizdu bei tekstu, tačiau šį kartą dar papildytą ir politinei reklamai privaloma informacija.

 

Siekdami tinkamai įvertinti situaciją, dar kartą pakartotinai kreipėmės į įmonės teisininkus ir apie tai nedelsdami informavome užsakovą. Užsakovas tolimesnę komunikaciją vykdė taip pat per savo teisininkus, kurie atsiuntė raštą, raginantį paskelbti plakatus, tačiau kartu pridėjo maketą, vėl besiskiriantį nuo pirminių maketų, – jame, neįspėjus UAB „JCDecaux Lietuva“, atsirado kandidato nuotrauka bei buvo išskirtas politinio šūkio tekstas“, – komentavo įmonės vadovė.

 

Be to, įmonė iš kandidato gavo išankstinį mokėjimą. Tiesa, Ž. Fomova pabrėžė, kad kandidatas elektroniniame laiške nurodė, kad už paslaugas sumokės, kai gaus aiškų patvirtinimą, kad maketas yra tinkamas. Tačiau pinigai įmonei buvo pervesti nesulaukus tokio patvirtinimo. Nutarusi, kad jo atsiųstas maketas nebus platinamas, UAB „JCDecaux Lietuva“, kaip teigė jos vadovė, pinigus grąžino mokėtojui.

 

„Atsižvelgiant į tai, kad abiem atvejais UAB „JCDecaux Lietuva“ darbuotojams buvo daromas spaudimas vykdyti užsakymą kuo greičiau, nepaisant teisininkų ir institucijų rekomendacijų bei nepagrįstai kaltinant įmonę tariama diskriminacija, visa tolimesnė komunikacija buvo perduota UAB „JCDecaux Lietuva“ atstovaujantiems teisininkams“, – teigė įmonės vadovė, pridurdama, kad buvo gautas dar vienas raštas, kuriame užsakovai teigia, jog situacija bus viešinama.

 

Sprendimą vadina cenzūravimu

Portalo LRT.lt kalbintas kandidatas į Seimą D. Petkus komentavo, kad plakatuose, kuriuos siekiama iškabinti, nėra nieko neleistino ar įžeidžiančio, o tai – jo politinė reklama. Anot pašnekovo, siekiama, kad būtų atkurtas istorinis teisingumas ir J. Noreikos-Generolo Vėtros lenta būtų grąžinta į vietą, kurioje kabėjo anksčiau.

 

„Iš esmės yra atsisakyta arba tai yra vilkinimas, nors nėra visiškai jokio turinio, kuris būtų įžeidžiantis ar kaip nors kitaip netinkamas. Plakatas buvo persiųstas tikrinti „JCDecaux“ komisijai dėl politinės įtampos. O tai atrodo keista, kodėl man neleidžiama to įgyvendinti“, – kalbėjo D. Petkus. Vėliau jo atsiųstame pranešime nurodoma, kad plakatą skelbti įmonės stenduose atsisakyta po sutarties pasirašymo ir apmokėjimo.

 

Be to, kandidatas teigė, kad cenzūruojamas būtent J. Noreika-Generolas Vėtra, nes kitus D. Petkaus politinės reklamos plakatus įmonė sutiko iškabinti.

 

Paklaustas, kodėl, jo nuomone, įmonė atsisako kabinti plakatus, jis svarstė, kad tai gali būti susitarimai aukštesniame lygmenyje arba verslo baimė neįtikti politikams ar kitiems užsakovams. Tokį sprendimą jis vadino rinkimų kampanijos cenzūravimu ir teigė, kad tai nėra priimtina.

 

Tiesa, D. Petkus, nors ir sakė girdėjęs apie kitus bandymus iškabinti J. Noreikos-Generolo Vėtros portretus, teigė nežinantis, kas buvo kiti asmenys, – tiek juridinis, tiek fizinis – norėję tokios paslaugos iš UAB „JCDecaux Lietuva“.

 

D. Petkus atmeta ir įmonės kaltinimus dėl spaudimo: „Aš ginu savo rinkiminę teisę kabinti tuos plakatus. Žinia, kad rinkimai jau rugsėjo 8-ąją. Natūralu, kad aš tiesiog noriu, kad jie būtų pakabinti. Juose nėra absoliučiai jokio įžeidžiančio turinio ar kažko, kas prieštarautų politinės reklamos taisyklėms. Su įstatymais visiškai nesikertama, tačiau iškabinti atsisakoma. Todėl aš pasiteiravau, vyksta teiravimosi procesas, bet kol kas aiškaus atsakymo iš jų pusės nėra.“

 

Kaip teigė kandidatas, plakato makete matyti J. Noreikos-Generolo Vėtros atvaizdas, jo biografijos faktai, taip pat ir D. Petkaus rinkimų šūkis, teigiantis, kad istorinis teisingumas bus atstatytas, bei įstatymų numatyti prierašai dėl rinkimų reklamos.

 

„Klausimo dėl J. Noreikos-Generolo Vėtros lentos mes nepamiršime, nepamirš ir visuomenė. Rugsėjo 5-ąją vyks ir mitingas prie vietos, kur nukabinta lenta, kuris irgi parodys visuomenės nuotaiką šiuo klausimu bei nubrėš linijas, sudėlios atsakymus dėl to, ką daryti toliau“, – komentavo D. Petkus.

 

Ir be plakatų kandidatas išlošė

Portalas LRT.lt paprašė viešųjų ryšių eksperto Arijaus Katausko įvertinti susiklosčiusią situaciją. Jo teigimu, net ir neiškabinus plakatų, kandidatas į Seimą šioje situacijoje išlošia, nes sukėlė diskusiją ir sulaukė dėmesio, taip reikalingo rinkimų kampanijos metu. Visgi A. Katauskas kalbėjo, kad tokiais plakatais siekiama pasinaudoti visuomenėje daug diskusijų sukėlusia aštria tema.

 

„Tokiu būdu dėmesys atkreipiamas tiek į jį, tiek į jo komunikaciją. Jis sugebėjo atkreipti dėmesį į save. Ar tai padės rinkimų metu, prognozuoti sunku, klausimas nėra vienareikšmis. Tačiau aišku, kad bandoma pasinaudoti visuomenėje aštria tema“, – komentavo A. Katauskas.

 

Paklaustas apie įmonės sprendimą neiškabinti J. Noreikos-Generolo Vėtros plakatų, viešųjų ryšių ekspertas komentavo, kad iškabinus plakatus galėtų kilti įvairių reakcijų, raginimų tokias reklamas nukabinti ir t. t. Tad įmonė nenori rizikuoti ir savo reputacija.

 

„Net ir prezidentas pasakė, kad reikėtų dabar moratoriumo ir daugybės dalykų išaiškinimo. <...> Klausimas, ar būtų galima tokį įmonės sprendimą traktuoti kaip cenzūrą. Tai yra klausimas teisininkams, tačiau net ir žiniasklaidos priemonės gali atsisakyti dėti kokias nors reklamas ir t. t. Manau, kad ir kitos įmonės turi tokią teisę. Juk puikiai suprantame, kas būtų nutikę, jei tokie plakatai būtų iškabinti“, – kalbėjo A. Katauskas.