Jungtys, ieškojimai, dialogas, kolekcionavimas – paskutinė galimybė pamatyti dvi apie tai pasakojančias parodas

lnm.lt, 2023 10 24

Kazys Varnelis ne vienam asocijuojasi tik su optiniu menu, tačiau jis menininko kūrybiniame gyvenime atsirado ne iškart. Kartu šis menininkas buvo ir aistringas kolekcininkas, ir kolekcionuojamas pats – ne vienas jo darbas priklauso garsiems Lietuvos (ir ne tik) kolekcininkams. Tad neatsitiktinai „ArtVilnius’23“ mugės metu į VIP kolekcininkų programą įėjo ir apsilankymas Kazio Varnelio namuose-muziejuje. O Istorijų namuose vis dar veikiančioje tarptautinėje parodoje „IMAGINE!“ galima pamatyti Monikos Žaltauskaitės-Grašienės meno kūrinį. Šios menininkės objektas „Mėnulio jūra“ pripažintas geriausia „ArtVilnius’23“ instaliacija.

Kolekcionaves Ir Kolekcionuojamas Paroda Kazio Varnelio Namai Muziejus Kazys Varnelis 3 400x300

lnm.lt

Dvi Lietuvos nacionalinio muziejaus padaliniuose vykstančios parodos skaičiuoja paskutines dienas ir kviečia suskubti tuos, kurie jose dar neapsilankė.

 

Kazio Varnelio namuose-muziejuje veikiančioje parodoje „Kolekcionavęs ir kolekcionuojamas“ atsigręžiama į Kazį Varnelį ne kaip į menininką, bet kaip į kolekcininką. Šios parodos organizatoriai pirmą kartą surinko menininko darbus iš privačių rinkinių Lietuvoje, taigi kolekcininkų saugomi Varnelio paveikslai laikinai sugrįžo į namus, papildydami paties menininko suprojektuotą ir sukurtą muziejaus ekspoziciją. Profesionalus kolekcionavimas reikalauja tokio pat meno istorijos išmanymo, tad į šią parodą muziejus kviečia ir tuos, kurie ateityje planuoja profesionaliai užsiimti kolekcionavimu. Juo labiau kad ši paroda tapo įmanoma paveikslus suradusių, įsigijusių ir saugančių žmonių dėka.

 

Parodoje eksponuojami ankstyvieji kūriniai liudija laipsnišką perėjimą nuo klasikinių kompozicijų prie istorinių temų, taip pat akivaizdžiai parodo dailininkui Kauno meno mokykloje dėsčiusio Stasio Ušinsko ir netgi naujojo daiktiškumo įtaką. Kartu supažindina ir su optinėmis kompozicijomis, kurias Kazys Varnelis buvo taip ištobulinęs. Tai reta proga pamatyti Zigfrido Jankausko kolekcijai priklausantį kūrinį „Tėvo portretas“ (1930) ir plačiau pasidomėti Varnelio gimtaisiais Alsėdžiais bei jo vaikyste. Taip pat pamatyti Lietuvos pažinimo centro „Tartle“ kolekcijai priklausantį studijų baigiamąjį darbą „Rūdavos mūšis“ (1941). Jauniaus Gumbio kolekcijoje saugomas „Generolo Mykolo Velykio portretas“ (1943) gali papasakoti dar vieną gana asmenišką Varnelio gyvenimo istoriją: honoraras už šį užsakomąjį darbą jaunam menininkui padėjo įsikurti Vienoje ir ten toliau tęsti studijas.

Muziejinių eksponatų ir šiuolaikinės tekstilės sinergija

Prieš dešimtmetį Prancūzijoje prasidėjęs tarptautinis ekstraordinarios tekstilės festivalis „FITE“ (The Festival International des Textiles Extraordinaires), vykstantis Klermono-Ferano mieste ir sulaukiantis didelio susidomėjimo, rodo, kad tekstilė gali tapti puikia susikalbėjimo priemone, padedančia pasakoti asmenines ir kolektyvines istorijas. Kas dvejus metus vykstančio tarptautinio festivalio tema ir pavadinimu tapo šūkis „IMAGINE!“, o šalimi partnere – Lietuva. Lietuvos nacionaliniam muziejui bendradarbiaujant su Vilniaus dailės akademija ir „FITE“, Istorijų namuose vis dar galima aplankyti tarptautinę parodą „IMAGINE!“, kuri tapo ir suvokimo, kad tekstilė tėra liaudiškasis menas, dekonstrukcija.

 

Kaip sako menininkė ir kuratorė dr. Laima Kreivytė, ši paroda įdomi tuo, kad turi didesnės apimties atminties kortelę, kur niekas neprasideda ir nesibaigia šiandiena ar vakardiena. Parodos kuratorės Lietuvoje Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė (VDA) ir Miglė Lebednykaitė (LNM) ieškojo jungčių tarp šiuolaikinės tekstilės meno kūrinių ir muziejų fondų eksponatų ir įrodė, kad skirtingų laikmečių darbai gali kalbėtis tarpusavyje.

 

Parodoje menininkai per savo kūrinius siūlo suvokti tekstilę ne kaip taikomąjį meną, o pabandyti įsivaizduoti žmogų kaip tekstilės metaforą, tekstilės meno kūrinius kaip aktyvizmo išraišką, politinį aktą, atrasti sąsajų arba dekonstrukcijų tarp tradicijos ir šiandienos, ieškoti skirtumų ir panašumų tarp skirtingų kultūrų, susimąstyti apie vartojimą ir meno vertę, biurokratinę meno ir kultūros pusę. Įdomu ir tai, kad vienos iš parodos kuratorių ir menininkių Severijos Inčirauskaitės-Kriaunevičienės darbu buvo susidomėjęs pats Banksy ir pakvietęs ją dalyvauti savo kuruotame projekte, o Zimbabvės menininko Moffato Takadiwos vienas kūrinių puošia muzikanto Jay Z namų sieną.

 

Parodos „Kolekcionavęs ir kolekcionuojamas: Kazio Varnelio kūryba iš privačių rinkinių Lietuvoje“ (Kazio Varnelio namai-muziejus, Didžioji g. 26, Vilnius) ir „IMAGINE!“ (Istorijų namai, T. Kosciuškos g. 3, Vilnius) veiks tik iki spalio 29 dienos.