Kas stumia Putino klanui artimą verslą Lietuvoje?

Tomas Dapkus alfa.lt 2015 11 09

 http://i4.alfi.lt/29221/32/42.jpg

alfa.lt nuotr.

Vyriausybės komisija, įvertinusi iš Valstybės saugumo departamento (VSD) gautą informaciją apie grėsmes nacionaliniam saugumui, Vilniaus tarptautiniame oro uoste sustabdė Rusijoje su artimiausia prezidento Vladimiro Putino aplinka veiklą vystančio Gedimino Žiemelio verslo plėtrą. Jam neleista išsinuomoti žemės ir plėsti lėktuvų remonto verslo. Kas Lietuvoje nenorėjo, kad būtų sustabdytas Rusijos saugumo generolų verslo partneris, ir kas atstovauja jų interesams?

 

Išmetė Maskvos draugą

 

Su Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui artimiausių saugumo generolų klano įtakingiausiais nariais dirbančio Gedimino Žiemelio verslo plėtrai Vilniaus oro uoste „stop“ tarė Vyriausybės komisija, sprendžianti, ar konkurso dalyviai atitinka nacionalinio saugumo interesus. Nuspręsta, kad Maskvoje ketvirtą oro uostą statančio G. Žiemelio įmonių grupės plėtra neatitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesų.

 

„Buvo svarstytas įmonės „FL Technics“ kreipimasis dėl atitikimo nacionalinio saugumo interesams, remiantis strateginę reikšmę Nacionaliniam saugumui turinčių įmonių ir įrenginių įstatymu. Sprendimas priimtas, kad, remiantis minėtu įstatymu, šita numatoma investicija neatitinka nacionalinio saugumo interesų. Remiamasi neviešinama informacija“, – pareiškė komisijos pirmininkas, Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis.

 

„Oro uostai – ypatingai jautri vieta. Pradėsiu nuo paprasto dalyko – nuo valstybės gebėjimo priimti užsienio pagalbą grynai karine prasme. Zokniai ar kiti oro uostai – Vilnius, Karmėlava, o gal net Palanga – priešiškai pusei yra labai paranku, esant kažkokiai konfliktinei situacijai, turėt gebėjimus sabotuot tokių oro uostų veiklą. Vien iš tos pusės žiūrint tai yra labai jautrūs objektai. Ir reikia daryti viską, kas įmanoma, kad nebūtų net mažiausių galimybių tą padaryti“, – sakė buvęs VSD direktorius Gediminas Grina.

 

Šiuo metu pagrindiniuose Lietuvos oro uostuose Gedimino Žiemelio bendrovės dar veikia iš ankstesnių laikų. „FL Technics“ lėktuvus Vilniaus oro uoste aptarnauja nuo 2007-ųjų, o Kaune nuo – 2011-ųjų. Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius mano, kad įmonės siekis dar labiau įsitvirtinti Vilniaus oro uoste gali kirstis ir su valstybės ekonominiais interesais.

 

„Mes turim strategiją ir einam link oro uosto koncesijos. Negaliu įvertinti kiekvienos įmonės plėtros, nes galvoju, kad (yra – red.) tam tikras susikirtimas tarp koncesijos strategijos ir tarp atskirų įmonių interesų. Čia toks konfliktas gali būt“, – sakė susisiekimo ministras R. Sinkevičius.

 

Žiemelio užtarėjai Susisiekimo ministerijoje

Tačiau G. Žiemelis turi ir įtakingų užtarėjų. Vienas jų – susisiekimo viceministras ir oro uostų valdybos pirmininkas Arijandas Šliūpas. Šis viceministras, gindamas G. Žiemelio interesus, moja ranka į savo ministro nuomonę ir aiškina, kad oro uostų rengimas koncesijai ir „FL Technics“ siekis išplėsti savo veiklą Vilniaus tarptautiniame oro uoste vienas kitam netrukdo.

 

„Aš manau, kad tai nėra susiję dalykai. Nėra susiję dalykai. Ir vienas kitam netrukdo. Visai skirtingi verslai, ir tiek mes turim vystyti, tiek privatus koncesininkas, jei toks būtų išrinktas, tą patį turėtų daryti“, – su ministro nuomone nesutiko viceministras A. Šliūpas.

 

Tais pačiais metais, kai dabartinis susisiekimo viceministras Arijandas Šliūpas buvo Kauno oro uosto direktoriumi, ten pradėjo dirbti ir G. Žiemelio „FL Technics“. Sutartis su bendrove sudaryta 2010 m., o oro uoste dirbti ji pradėjo 2011 m. A. Šliūpas Kauno oro uostui vadovavo iki 2012-ųjų. Dabar jis ne tik susisiekimo viceministras, bet ir visus Lietuvos civilinius oro uostus apimančios bendrovės valdybos pirmininkas.

 

Viceministras A. Šliūpas dėl G. Žiemelio bandė perkalbėti ir Vyriausybės komisiją, tačiau VSD pateikė papildomos informacijos, po kurios sprendimas buvo priimtas vienbalsiai, ir ne A. Šliūpo proteguojamo G. Žiemelio naudai.

 

„Jei bendrovės turi rytietiško kapitalo, natūralu, kad jos yra valdomos kažkiek iš Rytų pusės. O, kaip žinia, Rusijoje negali būti jokio verslo be tarnybų kontrolės“, – sakė buvęs VSD direktorius G. Grina.

 

Rusijos generolo verslo partnerių „kurmiai“ VSD

Ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius viešai yra ne kartą sakęs, kad VSD pažymos anksčiau žodis žodin sutapdavo su G. Žiemelio įmonių tekstais. Šio verslininko interesams VSD atstovavo Trečiosios (ekonominių valstybės pamatų apsaugos) valdybos viršininkas Linas Jurgelaitis ir šio padalinio skyriaus vadovas Rokas Petrašiūnas, dabar VSD deleguotas vadovauti Energetikos ministerijos Įmonių veiklos priežiūros skyriui. Departamento vadovybei panaikinus L. Jurgelaičio vadovaujamą valdybą, atskleisti ir G. Žiemelio ryšiai Rusijoje.

 

VSD duomenimis, G. Žiemelio kompanija „Avia Solutions Group“ yra pasirašiusi sutartį su Rusijos koncernu „Rostec“, kuriam vadovauja Sergejus Čemezovas, dėl oro uosto Maskvoje statybos ir plėtros. Į Maskvos oro uostą, kurį statys ir plėtos G. Žiemelio įmonė, planuojama investuoti 10 milijardų rublių.

 

S. Čemezovas – vadinamojo jėgos struktūrų karininkų – siloviki – klano narys, saugumo generolas pulkininkas, šnipinėjęs kartu su Vladimiru Putinu Dresdene, Vokietijos Demokratinėje Respublikoje. Nuo pat 1985-ųjų kiekvienu jo karjeros etapu V. Putiną lydėjo S. Čemezovas, palaikydamas glaudžiausius tarnybinius ir asmeninius ryšius. Rusijos saugumo generolas pulkininkas S. Čemezovas vadovauja dešimčių milijardų vertės ginkluotės eksportui į Siriją, Alžyrą, Indiją, Vietnamą ir kitas šalis. Būdamas V. Putino pačios artimiausios aplinkos žmogumi, generolas S. Čemezovas yra svarbiausių valstybės korporacijų, tokių kaip „Aeroflot“, „Rosneft“, „Oboronprom“ ir daugybės kitų, valdybų nariu. Jo asmeninis turtas siekia mažiausiai 5 milijardus dolerių.

 

JAV finansinei žvalgybai rekomendavus, pernai S. Čemezovas įtrauktas į asmenų, kurie atsakingi už Ukrainos suvereniteto ir teritorinio vientisumo pažeidimus ir kuriems taikomos JAV sankcijos. Netrukus Vašingtono pavyzdžiu pasekė ir Europos Sąjunga.

 

Pareikšti įtarimai dėl avialinijų bankroto

Dėl grėsmių nacionaliniam saugumui G. Žiemelio „Avia solution group“ neseniai neleista kurtis ir Zoknių oro uoste. Bendrovė Šiaulių oro uoste norėjo pastatyti lėktuvų remonto bei dažymo angarus ir iš Vilniaus perkelti pilotų rengimo centrą.

 

KAS ŽLUGDO SKANDALINGO „FLYLAL“ BANKROTO TYRIMĄ?

Lietuvoje G. Žiemelio atžvilgiu Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamente atliekamas ikiteisminis tyrimas dėl galimai kriminalinio „flyLAL“ bankroto, jam pareikšti įtarimai.

 

Su Maskvoje verslą vystančiu G. Žiemeliu Alfa.lt susisiekti nepavyko.