„Independence“ atplaukė į Klaipėdą

lzinios.lt 2014-10-27

Šį­ryt Klai­pė­do­je iš­au­šo iš­skir­ti­nė Lie­tu­vos is­to­ri­jo­je die­na. Anks­ti ry­te į uos­tą at­plau­kė su­skys­tin­tų gam­ti­nių du­jų (SGD) ter­mi­na­lo lai­vas-sau­gyk­la „In­de­pen­den­ce“.

Šis mil­ži­nas taps al­ter­na­ty­va vie­nin­te­liam du­jų tie­kė­jui - Ru­si­jos kon­cer­nui „Gazp­rom“.

Iš­skir­ti­nį įvy­kį ne­pra­lei­do pro­gos ste­bė­ti ir klai­pė­die­čiai: dau­gy­bė jų pa­si­ti­ko lai­vą ant šiau­ri­nio mo­lo. Kai ku­rie žmo­nės pa­siė­mė ir Lie­tu­vos tris­pal­ves, o „In­de­pen­den­ce“ įplau­kiant pro uos­to var­tus iš jo pa­si­gir­do il­gas svei­ki­ni­mo gau­di­mas.

„Po Bū­tin­gės ter­mi­na­lo tai - an­tro­sios ener­ge­ti­nės ne­prik­lau­so­my­bės du­rys, ku­rias Lie­tu­vai at­ve­ria Va­ka­rų Lie­tu­va“, - sa­vo as­me­ni­nė­je „Fa­ce­book“ pa­sky­ro­je par­eiš­kė Klai­pė­dos me­ro pa­ta­rė­jas Si­mo­nas Gent­vi­las. Jis kar­tu su bend­ra­min­čiais lai­vo lau­kė nuo anks­ty­vo ry­to.

Du­jo­ve­žiui pra­plau­kus net bu­vo su­si­da­riu­sios ma­ši­nų spūs­tys pa­ke­liui į uos­ta­mies­čio cen­trą.

Lė­tai ju­dė­da­mas ir ly­di­mas ke­lių lai­vų-loc­ma­nų, iš oro – sraig­tas­par­nio, du­jo­ve­žis trau­kė ir smal­suo­lių Krui­zi­nių lai­vų ter­mi­na­le dė­me­sys. Šio­je vie­to­je bu­vo iš­kel­ta mil­ži­niš­ka tris­pal­vė, o sim­bo­liš­kai uos­to far­va­te­riu plau­kian­čiam lai­vui ke­lią par­odė nu­švi­tę rau­do­ni sig­na­li­niai fa­ke­lai.

Ofi­cia­lio­je „In­de­pen­den­ce“ su­ti­ki­mo ce­re­mo­ni­jo­je su­lauk­ta ir svar­biau­sių ša­lies as­me­nų: pre­zi­den­tės Da­lios Gry­baus­kai­tės, prem­je­ro Al­gir­do But­ke­vi­čiaus. Taip pat at­vy­ko Lat­vi­jos prem­je­rė Laim­do­ta Strau­ju­ma, Es­ti­jos eko­no­mi­kos rei­ka­lų ir inf­ras­truk­tū­ros mi­nis­trė Ur­ve Pa­lo, JAV Se­na­to na­riai, Nor­ve­gi­jos, Suo­mi­jos, Šve­di­jos ir ki­tų už­sie­nio ša­lių am­ba­sa­do­riai, Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos at­sto­vai, mi­nis­trai ir Sei­mo na­riai.

Anot eks­per­tų, SGD ter­mi­na­las ne tik už­ti­krins ša­lies ener­ge­ti­nę ne­prik­lau­so­my­bę, bet ir su­da­rys są­ly­gas su „Gazp­rom“ de­rė­tis dėl pa­lan­kes­nių du­jų kai­nų. Be to, Eu­ro­pos Ko­mi­si­ja sa­ko, kad jei Ru­si­ja už­suk­tų du­jas Bal­ti­jos re­gio­nui, SGD ter­mi­na­las tap­tų ga­ran­tu, jog Lie­tu­va, Lat­vi­ja ir Es­ti­ja bū­tų ap­rū­pin­tos du­jo­mis.

Ry­toj į Klai­pė­dą at­plauks ki­tas lai­vas su ter­mi­na­lo ban­dy­mams skir­tu kro­vi­niu – 50 mln. ku­bų du­jų, ku­rias tie­kia Nor­ve­gi­jos „Sta­toil“.

Ter­mi­na­lo ope­ra­to­rė „Klai­pė­dos naf­ta“ už SGD lai­vo nuo­mą per die­ną „Klai­pė­dos naf­ta“ mo­kės 189 tūkst. JAV do­le­rių (apie 516,2 tūkst. li­tų), per me­tus – 68,9 mln. do­le­rių (188,172 mln. li­tų), o per 10 me­tų – 689 mln. do­le­rių (apie 1,881 mlrd. li­tų). Nor­ve­gi­jos bend­ro­vė „Hoegh LNG“ ne tik nuo­mos lai­vą su įgu­la, bet ir teiks jo prie­žiū­ros ir ope­ra­vi­mo pa­slau­gas. Po de­šimt­me­čio „Klai­pė­dos naf­ta“ lai­vą ga­lės iš­pirk­ti, ta­čiau ne­atsk­lei­džia­ma, už ko­kią su­mą.

Mi­ni­ma­lų kie­kį du­jų – 0,54 mlrd. ku­bų per me­tus – ter­mi­na­lui tieks Nor­ve­gi­jos „Sta­toil“, o dar 12 ne­įvar­di­ja­mų tie­kė­jų tieks pa­pil­do­mą du­jų kie­kį, jei jo rei­kės.

350 mln. li­tų į ter­mi­na­lą in­ves­ta­vo „Klai­pė­dos naf­ta“, o dar apie 130 mln. li­tų – Klai­pė­dos vals­ty­bi­nio jū­rų uos­to di­rek­ci­ja.

SGD ter­mi­na­las ofi­cia­liai bus ati­da­ry­tas gruo­džio 3-ią­ją. Pir­mai­siais me­tais jo pa­jė­gu­mai sieks 1 mlrd. ku­bų, vė­liau – 4 mlrd. ku­bų.