Vidas Urbonavičius R. Achmedovo nuotr. |
Riedant Vilniaus gatvėmis ir eilinį kartą automobilio ratams trinktelint į gatvėje atsivėrusios duobės kraštą, nejučiomis susimąstai, kas tokio atsitiko Vilniuje per pastaruosius porą metų, kad gatvių danga smarkiai suprastėjo, - atsirado gilios provėžos ir duobės.
Miesto biudžetas mažėjo tik truputį, o ir Vilniaus miesto savivaldybė sparčiai skolinosi įvairiems poreikiams, taigi pinigų gatvių remontui lyg ir turėjo nemažėti... Ir staiga, lyg perkūnas iš giedro žiemos dangaus, žinia, jog Vilnius steigia oro bendrovę. Ir ne šiaip sau bet kokią, o net pretenduojančią į nacionalinio vežėjo statusą. Taigi jau aiškiau. Kam remontuoti gatves, jei galėsime skraidyti... tik per duobes dar reikia nusigauti iki oro uosto.
Kas steigs „Air Lituanica“?„Air Lituanica“ akcinis kapitalas, kaip skelbė Vilniaus meras, turėjo susidaryti iš 49 procentų strateginio investuotojo dalies, 34 proc. Lietuvos savivaldybių dalies ir 17 proc. Lietuvos investuotojų dalies. Tačiau atsitiko kaip visada, utopinėmis mero A. Zuoko idėjomis nepatikėjo nei turtingi investuotojai nei kitos Lietuvos savivaldybės ir dabar jau numatoma, kad 83 proc. akcijų valdys Vilniaus miesto savivaldybė, o 17 proc. Lietuvos investuotojai. A. Zuoko įtaigos galia yra nykstamai maža už Vilniaus miesto savivaldybės sienų.
Kokia kaina?
Toliau apie pinigus. 2012 m. dar neįkurta bendrovė sunaudojo 500 tūkst. litų iš Vilniaus miesto biudžeto. 2013 metai nežada nieko gero, nes de facto buvo paskirta dar 2,75 mln. litų šiai bendrovei. O vakar pribloškė žinia, kad iki 2015 m. reikia skirti dar 15 mln. litų iš miesto biudžeto. Taigi šis A. Zuoko paskraidymas visiems Vilniaus gyventojams kainuos daugiau nei 18 milijonų litų. Išvada, trūks pinigų gatvėms remontuoti.
Kokios perspektyvos?
Plačiai buvo skelbiama, kad oro bendrovė bus pelninga. Dabar net optimistiškai nusiteikę mero komandos nariai jau teigia, kad bendrovė pelninga gali tapti tik 2015 m. pabaigoje. O galėtų toliau tęsti veiklą. Pesimistiški vilniečiai pastebi, kad Lietuvoje visai neseniai žlugo dvi oro vežėjų bendrovės nusinešdamos nemažai keleivių pinigų, o visai šviežia naujiena – didelės ukrainiečių iki tol ji sukaups beveik 18 milijonų litų nuostolį. Šiek tiek racionaliau nusiteikę Vilniaus miesto tarybos nariai sako, kad net tokios didelės ir garsų prekės ženklą turinčios aviakompanijos kaip SAS ar Lufthansa turėjo finansinių problemų bei gavo savo šalių vyriausybių finansinę paramą, kad oro bendrovės žlugimas, tikrai neįkvepia optimizmo. Keistai atrodo, kad „Air Lituanica“ vadovu paskirtas Erikas Zubrus pagrindinis, skandalingai žlugusios „Star1 Airlines“, akcininkas. Abejoju ar tai įkvėps nuo „Star1 Airlines“ žlugimo nukentėjusius keleivius keliauti „Air Lituanica“.
Vyriausybės pesimizmas
Dar prieš keletą metų Vyriausybė plačiai svarstė bazinio oro vežėjo steigimo klausimą. Buvo atliktos net dvi studijos, kurios parodė, kad oro bendrovės steigimas valstybės biudžetui, nekalbant apie miesto biudžetą, yra per didelė prabanga ir per daug rizikingas žingsnis. Todėl nei senoji, nei naujoji vyriausybės nesiryžo daryti tokio žingsnio. Todėl atrodo labai logiška, kad Vyriausybė tokio Vilniaus miesto valdžios žingsnio nepalaiko ir finansiškai neremia.
Puota maro metu
Vilniaus miesto skola artėja prie fantastinio skaičiaus – vieno milijardo, trūksta lėšų vaikų darželiams, mokykloms ir gatvėms lopyti, o A. Zuokas ir jo vadovaujama koalicija lengva ranka šį penktadienį išmes keliasdešimt milijonų „sparnams“ pirkti. Matyt, politinės valdžios narkotikas taip smarkiai svaigina, kad senasis lozungas „Vilnius veža“ nebetinka, reikia naujo - „Vilnius skrenda“.